Trenere

Lokale trenere:

Monica Hauan

monica på ventisco

Monica har vært rideinstruktør på heltid og deltid siden 1990. Hun har utallige kurs og er bla utdannet dommer 1 for dressur.

Selv har hun startet opp til middels i dressur.

Monica underviser i dressur og sprang

Siw Mortensen

Lene Balsvik

lene balsvik

Lene har holdt på med hest stort sett hele sitt liv og har jobbet i ulike rideskoler. Hun er utdannet trener 2 gjennom Norges rytterforbund og utdannet førskolelærer. Underviser både i dressur og sprang.
Lene elsker å holde på med hest og syns alle burde få muligheten til det!

Eksterne trenere:

Andreas Hesse

Andreas på hesten hans, Rudolf

Andreas er vår eksterne trener som kommer til oss èn gang i måneden. Han har vært hos oss siden 2010. Andreas er utdannet i hans hjemland Tyskland og startet ferdig utdannet som tysk berider, sør i Sverige. På Flyinge, et av Sveriges riksanlegg med stutteri, fikk Andreas jobb. Han ble senere forespurt gjennom sitt nettverk, om å undervise på ridegymnaset i Kalix, nord i Sverige, og der underviste han ei uke hver måned i en periode på to tiår. Slik skulle han bli en Nordkallotting.

Andreas driver i dag privat virksomhet med avtaler om undervisning i flere land. I Norge jobber han kun hos oss. Han har lenge vært kjøreinstruktør for flere internasjonale kusker og reiser fortsatt med dem på store mesterskap i Europa. I dag bor han utenfor Stockholm med sin samboer Helena. Hun er rideskolesjef på et stort rideanlegg og konkurranserytter i dressur. Sammen har de med seg sine egne hester, Rudolf og Winston. Håpet med flyttingen er å komme nærmere konkurransearenaene og også få muligheten til å ri for gode trenere. Andreas sin sønn er i den kongelige svenske armèens rytterkorps, og han har nå også større mulighet til å bidra i sønnens rideutdannelse.

Andreas trives fortsatt best i nordområdene og prøver så ofte han kan, å være på sitt lille torp i Siknäs, litt vest for Kalix. Der har han renovert og bygget nytt og holder fortsatt på med dette. Å sitte på trammen utenfor sin vedfyrte badstu med utsikt til innsjøen, er slik han slapper best av. Etter skogsarbeid, vedhugst, potetopptak og undervisning og så mye, mye mer. Han elsker å være i gang med forskjellige prosjekter og å leve utenfor de mest tettbebygde strøkene i verden.

Vi er svært glade gor at han finner det interessant å jobbe for Sør-Varanger Rideforening. Første gang han besøkte oss i juli 2010, kom lokalavisen for å intervjue han. På spørsmål om han kom så langt fordi han syntes synd på oss, svarte han: «Der jeg møter oppriktig interesse for ryttersport, der liker jeg å jobbe!» Vi er heldige og vi håper Andreas vil fortsette sin jobb også hos oss med å lære bort det han selv lærte allerede som ung gutt i et miljø, der de klassiske prinsipper for ryttersport rådet.

Andreas underviser i dressur, sprang, feltritt og kjøring, i alle nivå.